Login

Skoda Garde – Marek Kuc

OKOLICZNOŚCI ZAKUPU I HISTORIA EGZEMPLARZA: W latach 80-tych nie mając jeszcze prawa jazdy myślałem o tym że dobrze byłoby rozpocząć karierę motoryzacyjną od tego modelu. W tamtych latach dwudrzwiowe coupe robiło na mnie niesamowite wrażenie. W epoce PRL-u w SKODZIE GARDE czułbym się co najmniej tak jak mój rówieśnik z Niemiec w OPLU MONZA. Może trochę na wyrost SKODY GARDE /RAPID były nazywane PORSCHE wschodniej Europy ale coś w tym jednak jest. Może usytuowanie silnika z tyłu? Sylwetka?.

Stało się jednak inaczej. Swoją motoryzację rozpocząłem od zupełnie innego samochodu. Pamiętam jak mój sąsiad przyprowadził z Belgii śliczną szarawo błękitną SKODĘ RAPID. Na pasie tylnym widniał napis 5 speed. Auto szybko zostało sprzedane ale jego linia nadwozia na długo zapadła w mej pamięci.

SKODA GARDE była trudno dostępna w naszym kraju. Ten egzemplarz jako fabrycznie nowy został nabyty w systemie dewizowym w Niemczech. Właściciel był zmuszony pofatygować się po odbiór auta osobiście na zachodnią granicę. SKODĘ przez 24 lata eksploatowała ta sama osoba.

Jak wiadomo marzenia muszą dojrzewać. Około 20 lat temu wisiał w moim pokoju plakat z żółtą SKODĄ GARDE – bardzo chciałem ją mieć. Aż tu po latach nabyłem ja bardzo przypadkowo. Kolega Tomek wypatrzył takie auto na jednym z białostockich osiedli. Również samochód spodobał mu się bardzo wiec zostawił za wycieraczką swój numer telefonu z prośbą o kontakt w wypadku chęci odsprzedaży. Odzew nastąpił chyba po dwóch latach. Tomek nie skorzystał z propozycji ale przekazał mi sprawę. Po oględzinach i negocjacjach spełniłem swoje młodzieńcze marzenie. 

HISTORIA MODELU: Skoda Garde jest jednym z nielicznych aut z nadwoziem typu coupe produkowanych seryjnie za Żelazną Kurtyną. Samochód mimo że pod maską ma niepozorny silnik o pojemności 1200ccm o mocy 54KM sprawia wrażenie bardzo dynamicznego. Ma prześliczną linię nadwozia w której czuć rękę włoskiego stylisty. Auto jest następcą kultowej Skody 110R. GARDE była produkowana w fabryce w Kvasinach w latach 1981 – 1985 przy czym w ostatnim roku wykonano tylko jeden egzemplarz. Ogółem w fabryce w Kasinach powstało tylko 8238 sztuk tego modelu. Prawdopodobnie GARDE była montowana w innych zakładach min. w Bratysławie. Ogółem we wszystkich wytwórniach zmontowano łącznie 11088 egzemlarzy.

W 1984 roku auto przeszło face lifting, zastosowano również mocniejszy silnik o poj. 1300ccm oraz zwiększony rozstaw kół. Tak zmodernizowana wersja nosiła nazwę Rapid i była produkowana do 1990 roku. W następnych latach w ofercie handlowej SKODY nie było COUPE. Zwiastunem zmian jest prototyp o nazwie JOYSTER bazujący na podzespołach Fabi II.

Warto tu wspomnieć o kilku cechach wyjątkowych tego modelu.

  1. Samochód posiada silnik z tyłu zaś chłodnicę z przodu co skutkuje koniecznością stosowania ogromnych ilości płynu chłodniczego ( 12l)

  2. Pokrywa umieszczonego z przodu bagażnika otwiera się na bok. Po otwarciu SKODA wygląda jak żaglówka z postawionym żaglem. W związku z otwieraniem maski na lewa stronę cięgno jej podnoszenia umieszczone jest po stronie pasażera co skutecznie utrudnia otwieranie bagażnika.

  3. Podobnie jak poprzedniczka 105-tka ma spory schowek za oparciami tylnych siedzeń.

 

.DANE TECHNICZNE:

Nadwozie : samonośne, dwudrzwiowe coupe.

Wymiary: Dł. 4175mm, szer. 1640mm, wys. 1380mm

Silnik: 4-o cylindrowy, 4-o suwowy, umieszczony wzdłużnie z tyłu chłodzony cieczą

Poj. Skokowa: 1174ccm

Moc silnika: 54KM / 40,5Kw

Skrzynia Biegów: 4-o biegowa + wsteczny

Prędkość maksymalna: 153 km/h

Masa: 865kg