Budowa Skoda 120S Rallye
Ponieważ temat o budowie repliki Skody 120S Rallye liczył 7 rozdziałów, historia została skrócona. Został wykonany właściwie skrypt najważniejszych etapów prac, które doprowadziły do pomyślnego zakończenia tego projektu i pełnych sukcesów startów w Classic Auto Cup.
Szczegółowe materiały dotyczące technologii obróbki, szczegóły techniczne, fotografie i rozwiązania będą dostępne wyłącznie na zapytanie pod adresem mailowym: nowakowski-jakub@wp.pl
Lata 2008-2011
Skoda wprowadziła model 100 jako następczynię 1000MB na przełomie 1968-69 roku. Oprócz nadwozia także większość podzespołów mechanicznych poddana została modyfikacji i ulepszeniu. Podobnie jak przy poprzednim modelu, samochód Skoda 100 był sprzedawany w wielu wersjach wyposażenia i z różnymi silnikami. Były to: 100S (wersja podstawowa), 100L (lux), 110L (lux, silnik 1100cm3), 110LS (lux super, silnik 1100cm3). Absolutnym rarytasem była Skoda 110R w wersji Coupe, ze wzmocnionym silnikiem o poj. 1100cm3 i utwardzonym zawieszeniem.
Już w 1970 Skoda 100 uzyskała homologację w grupie A1 i zaraz potem A2. Ze względu na większą pojemność częściej przerabiane do sportu były oczywiście wersje 110 z silnikiem 1100cm3 – tak powstała Skoda 110L Rallye. W celu podniesienia mocy silniki były poddawane przeróbkom – silniki otrzymywały 8-mio kanałowe żeliwne głowice, systemy smarowania z filtrem pełnego przepływu, pojedyncze dwugardzielowe pionowe gaźniki Weber 40DF lub nawet 2 podwójne Webery DCOE. Moce sięgały nawet 73KM/6250 obr/min. We wnętrzu pojawiła się tzw. „kaplicka” z dodatkowymi wskaźnikami i sportowa kierownica oraz sportowe kubełki na konstrukcji z rurek stalowych . Dość szybko okazało się jednak że chłodnica umieszczona z tyłu nie była w stanie schłodzić wysilonej jednostki. Nie pomagały „kierownice” strugi powietrza montowane na bocznych kratkach w błotnikach – przy większych prędkościach powietrze opływające nawozie było odpychane na boki i nie trafiało do chłodnicy. Rozpoczęto więc próby z montażem niskiej i szerokiej chłodnicy z przodu – na zderzaku lub pod nim.
W 1971 FIA wprowadziło nową klasę – do 1300cm3. Inżynierowie Skody szybko więc zwiększyli pojemność silnika najpierw do 1200cm3 a zaraz potem do 1300cm3 – tak powstała Skoda 120S Rallye. Do poprzednio stosowanych rozwiązań (filtry pełnoprzepływowe Purolator, gaźniki Weber DCOE, głowice 8-mio kanałowe) dołożono system smarowania silnika z suchą miską olejową i osobnym zbiornikiem oliwy oraz chłodnicą, układy zapłonowe Lucas’a, elektryczną pompę paliwa. Moce wahały się od 64 do 85KM/6500 obr/min dla wersji 1200cm3 do nawet 119KM/7000obr/min dla wersji 1300cm3, co pozwalało osiągnąć nawet 200km/h.
W/w modele stały się podstawą amatorskiego sportu samochodowego w Czechosłowacji. Dla prawdziwego wyczynu 120-kę poddawano kolejnym modyfikacjom: zawieszenie dodatkowo utwardzano i wzmacniano, we wnętrzu montowano półklatkę bezpieczeństwa Moce silników wahające się od 100 do 120KM, przy masie 800kg dawały dobry efekt zarówno w rajdach jak i wyścigach torowych czy górskich.
Skąd pomysł na rajdówkę na bazie Skody 100S ? Od dawna pasjonowałem się rajdami samochodowymi, a od niedawna rajdami pojazdów zabytkowych, które w Polsce zdobywają coraz większą popularność. Wcześniej myślałem o replice Poloneza 2000 lub Fiata 125p MC. Wybór padł jednak na Skodę którą wcześniej kupiłem i która łatwo poddaje się modyfikacjom. Do „setki” pasuje też wiele elementów od Skody 120 czy 130, często lepszych lub wykonanych w nowszej technologii. Poza tym po prostu lubię takie inżynierskie wyzwania.
W swoich pracach nad budową repliki starałem się stworzyć pojazd możliwie bliski oryginałom z epoki. Oczywiście muszę pogodzić się z pewnymi kompromisami i odstępstwami – np. z zastosowaniem silnika ze Skody Favorit – bliźniaczego do konstrukcji dawniejszych lecz z głowicą aluminiową 8-mio kanałową. Najzwyczajniej w świecie pewne elementy dedykowane modelowi 110-120S Rallye są już w tej chwili praktycznie nie do zdobycia (zewnętrzne pompy oleju, głowice, aparaty zapłonowe Lucas). Trafiają się oczywiście na Aukro takie rarytasy jak głowica żeliwna 8-mio kanałowa, ale jej cena i niewiadomy stan odlewu nie zachęcały do nabycia.
Także pierwsza wersja mej Skody zawierała pewne rozwiązania, powiedzmy, przejściowe. Gdy zaczęła już jeździć – starałem się doposażyć ją w oryginalne elementy mechaniczne z epoki. Potem przeszła następne ewolucje…
Poniższa galeria przedstawia proces budowy Skody który prowadziłem, a także etapy jej późniejszej modyfikacji.
Silnik / engine
Wyjściowo jednostka typu 135 ze Skody Favorit. Poddana szeregom modyfikacji. Obecnie 100KM/6700obr/min co jest bardzo dobrym kompromisem pomiędzy masą samochodu, mocą silnika i jego niezawodnością. Można walczyć o dodatkowe konie ale więcej można “ugrać” lepszą skrzynią biegów i szlifowaniem trudnej sztuki jazdy Skodą.
Skrzynia biegów / gearbox
Wyjściowo mokre półosie – przez 1 sezon. Obecnie suche. Skrzynia po modyfikacjach i zmianie przełożeń, sprzęgła i innych.
Zawieszenie przednie / front suspension
Przez 1 sezon wąskie zawieszenie. Obecnie szerokie, niższe, po wielu modyfikacjach. Amortyzatory z pełną regulacją, twarde sprężyny, uniballe, poliuretany. Wszystko odpowiednio zestrojone.
Zawieszenie tylne / rear suspension
Przez 1 sezon wąskie zawieszenie, wahacze wleczone. Obecnie szerokie, niższe, ze skośnymi wahaczami,po wielu modyfikacjach. Amortyzatory z pełną regulacją, twarde sprężyny, uniballe, poliuretany. Wszystko odpowiednio zestrojone.
Nadwozie / body
Wyjściowo w bardzo dobrym stanie, odrestaurowane, ospawane, wzmocnione, klatka zgodna z załącznikiem J.
Chłodzenie / cooling
Oczywiście typu naporowego.
Detale / details
Detale które tworzą klimat tego wozu i świadczą o poziomie prac wykonanych nad Skodą.
Pierwsze kilometry po złożeniu i pierwsze zdjęcia na lotnisku, rok 2011
Porządna sesja zdjęciowa po zakończeniu prac nad Skodą 120S Rallye. Zdjęcia zrobione przez Macieja Nowakowskiego. Rok 2011
Uwaga: Zdjęcia są wyświetlane w pakietach po 20 sztuk, przewiń pakiety strzałką na dole by zobaczyć więcej.
Rok 2012
Classic Auto Cup 2012, Kielce I. Skoda w I wersji – wąskie, wyższe zawieszenie, mokre półosie, brak chłodzenia hamulców itd. Ale już z sukcesami: II miejsce w klasie 2-1300
Galeria zdjęć (autor : Maciej Nowakowski):
Uwaga: Zdjęcia są wyświetlane w pakietach po 20 sztuk, przewiń pakiety strzałką na dole by zobaczyć więcej.
Pełny opis imprezy: http://www.czarprlu.pl/?p=1217
Classic Auto Cup 2012, Nowe Miasto nad Pilicą. Skoda w I wersji – wąskie, wyższe zawieszenie, mokre półosie, brak chłodzenia hamulców itd
Galeria zdjęć (autor : Maciej Nowakowski & Michał Jakubowicz)
Uwaga: Zdjęcia są wyświetlane w pakietach po 20 sztuk, przewiń pakiety strzałką na dole by zobaczyć więcej.
Pełny opis imprezy: http://www.czarprlu.pl/?p=1297
Classic Auto Cup 2012, Kielce II. Skoda w I wersji – wąskie, wyższe zawieszenie, mokre półosie, brak chłodzenia hamulców itd
Galeria zdjęć (autor: Michał Jakubowicz):
Uwaga: Zdjęcia są wyświetlane w pakietach po 20 sztuk, przewiń pakiety strzałką na dole by zobaczyć więcej.
Pełny opis imprezy:http://www.czarprlu.pl/?p=1326
Na koniec sezonu wykonałem małe podsumowanie tych 44 miesięcy pracy które doprowadziły do powstania Skody 120S Rallye w wersji I i zdobycia pierwszych pucharów:
https://www.youtube.com/watch?v=APvo6vRuF1o
Rok 2013
Rok zaczął się bardzo miłym akcentem – Skoda jest wozem styczniowego Classic Auto. Jest to swego rodzaju ukoronowanie moich zmagań z tym czechosłowackim pojazdem. Inna sprawa to to, że mam cichą nadzieję, że po lekturze artykułu i w Polsce zaczną się wreszcie pojawiać tylnonapędowe Skody przysposobione do sportu. Tak jak ma to miejsce obecnie w Czechach. Panowie – klasa 1300cm3 w CA Cup czeka!
Rok 2013 to czas w którym powstała wersja II Skody – szersze i niższe zawieszenie, inne homologowane błotniki z tyłu, suche półosie napędowe, chłodzenie hamulców, wydajne sprzęgło i wydajniejsze gaźniki Solex’a… Jednym słowem ewolucja która pozwoliła jeździć szybciej i bezpieczniej. Do tego doszło kilka detali stylistycznych z epoki…
Classic Auto Cup 2013, Ułęż. Na zawodach w Ułężu udało się zająć pierwsze miejsce w klasie 2-1300.Skoda w wersji zmodyfikowanej.
Galeria zdjęć (autor: ja, Artur Sznajderowicz):
Pełny opis imprezy: http://www.czarprlu.pl/?p=1446
Classic Auto Cup 2013, Biała Podlaska. Skoda w wersji zmodyfikowanej.
Galeria zdjęć (autor: Michał Jakubowicz)
Uwaga: Zdjęcia są wyświetlane w pakietach po 20 sztuk, przewiń pakiety strzałką na dole by zobaczyć więcej.
Pełny opis imprezy: http://www.czarprlu.pl/?p=1468
Jesienią odwiedziłem hamownię podwoziową aby sprawdzić kondycję silnika i uzyskane efekty modyfikacji. Skoda wydmuchała 100KM. Czyli przyrost 85% w stosunku do mocy wyjściowej silnika serii 135. Jestem bardzo zadowolony. Mam jeszcze kilka pomysłów na podniesienie mocy o 10-15KM.
http://www.youtube.com/watch?v=syD7f0_Yak8
Rok 2013 zakończyłem miłym akcentem czyli udziałem w programie Legendy PRL-u Patryka Mikiciuka.
Rok 2014
W sezonie 2014 brałem udział tylko w 3 imprezach: 2 edycje Classic Auto Cup (Biała Podlaska i Ułęż) oraz w imprezie Rally Sprint organizowanej przez Automobiklub Bialskopodlaski (Biała Podlaska). Z obu imprez cyklu CA Cup przywiozłem puchary, zaś w Rally Sprincie nie było mojej klasy pojemnościowej. Ale i tak było ostro.
Classic Auto Cup 2014, Biała Podlaska. II miejsce w klasie 2-1600 (moja klasa 2-1300 nie zebrała się)
Galeria zdjęć:
Film z przejazdów: http://www.youtube.com/watch?v=FxRvYIJtRI0
Pełny opis imprezy: http://www.czarprlu.pl/?p=1591
Rally Sprint i trening Drift 2014, Biała Podlaska.
Galeria zdjęć (autorzy: Automobilklub Biała Podlaska, pan Bartosz Walewski http://www.bartrallyfoto.bnx.pl/news.php):
Film z fragmentu przejazdu: https://www.youtube.com/watch?v=DE3vqau7SHI
Pełny opis imprezy: http://www.czarprlu.pl/?p=1731
Classic Auto Cup 2014, Ułęż. I miejsce w klasie 2-1300
Galeria zdjęć (autorzy: ja, Maciek Babecki i Kamil):
Kilka ciekawych zdjęć dzięki uprzejmości pana Pawła Janasza
Film z przejazdów: http://www.youtube.com/watch?v=HrD_1eV5oNk&list=UUlIs7Zh-Rxit17LL9E6asyQ
Pełny opis imprezy: http://www.czarprlu.pl/?p=1665
W związku z powyższym zwiększyła się moja kolekcja pucharów – to cieszy i daje motywację do dalszego rozwoju. Poza tym zauważyłem, że zrobiłem b.duży progres w opanowaniu Skody, jeżdżę szybciej i bardziej agresywnie. Ale mam jeszcze kilka elementów jazdy do poprawy.
W roku 2014 zakończyłem współpracę sponsorską z firmą BP Techem SA – oficjalnym przedstawicielem włoskiej firmy ENI (Agip). Przez okres 3 lat jeździłem na najlepszych olejach tej firmy i zawsze mogłem liczyć na Ich wsparcie. A Skoda była oznaczona szczególnym logiem koncernu Eni – z charakterystycznym sześcionożnym psem. Dziękuję.