Login

Classic Auto Cup, Kielce 2015

W dniach 1-2 maja brałem udział w I edycji Classic Auto Cup  w Kielcach, na torze Miedziana Góra.

Piątek, dzień treningów – pada, czyli zgodnie z tradycją „Miedzianki”. Tor śliski i dość mocno zanieczyszczony naniesionym z pobocza błotem. Zanim udałem się start, na odcinku „leśnym” kręcimy materiał dla Top Gear Polska. Na 120-lecie Skody. Potem przejeżdżam kilka kółek po torze ale Skoda prowadzi się beznadziejnie na tak śliskiej nawierzchni. Zjeżdżam do  parku maszyn.

W sobotę piękna pogoda, sucho, ciepło, opony dobrze kleją. Pierwsza część toru jest dość wolna ale odcinek „leśny” to jest to co lubię – szybkość. Na nowo zestopniowana skrzynia sprawdza się doskonale przy podjeździe pod górę – przed pierwszą szykaną mam już dokręconą do końca „czwórkę” i prawie 145kmh.

Po pierwszym przejeździe słyszę dość dziwne dźwięki z okolic sprzęgła. Szuranie, grzechotanie… podejrzewam, że rozpada się tarcza sprzęgła. Po chwili wciśnięcie sprzęgła powoduje głośny pisk – sprawa jasna – zatarło się łożysko docisku.  Decyzja – jechać dalej i czekać aż nieobracające się łożysko wytnie dziurę w słoneczku docisku – czy odpuścić?

Jest też trzecia możliwość – przechodzę na tył kabiny, zdejmuję pokrywę nad skrzynią biegów. Mam dostęp do siłownika sprzęgła, łożyska i sprzęgła. Sprawdzam palcami łożysko – jest „dębowe”.  Biorę bańkę i do nakrętki nalewam trochę oleju. Długim śrubokrętem nanoszę olej na styk łożyska i słoneczka docisku. Uruchamiam  silnik – jest OK., nic nie piszczy. A więc na start.

Na takim „patencie” udało mi się dojeździć do końca zawodów. Po 7-miu przejazdach (2 powtarzane z powodu problemów z pomiarem czasu) i zaciętej walce o dziesiąte sekundy z panem Wodzińskim w Lancii Fulvii  zdobyłem II miejsce z przewagą 1.12 sekundy nad wspomnianą Lancią. Tak mała różnica po całych zawodach pokazuje jak zacięta była pomiędzy nami walka. Pierwsze miejsce było poza moim zasięgiem – ultraszybkie Polo z przednim napędem  robiło niesamowite czasy na poziomie wozów klasy 2000.  Nawet lepsze niż Toyota AE86 z Trax Racing.  Powiem tylko tyle – zastanawiające….


Film z przejazdów : https://www.youtube.com/watch?v=QAEtZTjvDLw


Teraz czas na Ułęż – samochód musi przejść kilka modyfikacji. No i wymianę łożyska – być może wraz z dociskiem.

zdjęcia: Ja, Łukasz Żelaszkiewicz – Cuore.pl oraz Agata Pietruszka. Dziękuję!

inż. Jakub Nowakowski


Więcej pięknych zdjęć tutaj:

https://www.facebook.com/cuoreFM/photos/a.1649788068572517.1073741926.1406434939574499/1649789401905717/?type=1&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=970366722998285&set=a.968875773147380.1073741837.100000748991211&type=1&theater

oraz na

https://pl-pl.facebook.com/ClassicautoCup