Pojazdy armii ZSSR.
W tym dziale przedstawimy Państwu najciekawsze modele z kolekcji Marka. W pierwszym odcinku są to pojazdy armii ZSSR w skali 1:43.
Kolekcjonując modele rosyjskich pojazdów daje się zauważyć, iż producenci samochodów zza wschodniej granicy mieli ustawiony profil produkcyjny głównie pod potrzeby wojska. Fakt faktem duża ilość produkowanych tam samochodów miała napęd na wszystkie osie co umożliwiało swobodne poruszanie się po radzieckich bezdrożach również użytkownikom prywatnym. Analizując jednak założenia produkcyjne, lokalizację fabryk oraz prostą konstrukcję i możliwość zasilania najgorszej jakości paliwami widzimy że są to auta tworzone z myślą o wykorzystaniu głównie na froncie.
Z każdym rokiem na rynku miniaturek pojawiają się nowe modele militarnych pojazdów okresu CCCP. Najpopularniejsze są wykonane przez rosyjską wytwórnię AGAT. W mojej kolekcji posiadam ich wiele są to min. UAZ 469 z kuchnią polową czy mikrobus 452. Pojazdy są wykonane zdumiewająco dokładnie: widać wiele detali podwozia – odzwierciedlających przenoszenie napędu na obie osie, dokładnie odwzorowane są wszystkie lampy oraz atrapa chłodnicy. Nadwozia również wykonano bardzo dokładnie np. w UAZ-ie 469 istnieje możliwość zdjęcia dachu. Producent nie miał niestety w ofercie starszego modelu – GAZ 69. Aby kolekcja była kompletna trzeba było zdobyć tę miniaturkę w inny sposób. Udało mi się dokupić na jednej z giełd wykonany ręcznie model tego samochodu. Model jest bardzo ciężki ze względu na dziwny rodzaj stopu z jakiego został odlany. Jest tu minimalny udział elementów plastikowych ale auto dość dobrze trzymało proporcje. Po jakimś czasie firma IXO uruchomiła produkcję modeli samochodów zza żelaznej kurtyny co spowodowało pojawienie się na rynku GAZ-a 69 w wykonaniu plastikowym. Ten egzemplarz także trafił do mojej kolekcji.
Kolejnym ciekawym modelem jest przodek Gaz-a 69 i UAZ-a 469 czyli słynny słynny GAZ 67 „Czapajew”. Auto wykonała mało znana firma CRIEL MODEL. Nabyłem je za pośrednictwem portalu aukcyjnego. Samochód występuje w malowaniu Armii Czerwonej i jest bardzo wiernie wykonany. Przedstawiono nawet tak drobne szczegóły jak zagniecenia na tapicerce siedzeń. Auto posiada także składaną przednią szybę.
Opisane powyżej samochody wykorzystywane były do przewozu małej ilości osób oraz holowania przyczep z amunicją, kuchni polowych oraz mniejszych armat. Do innych zadań wykorzystywano cięższy transport. GAZ 66 to średnie ciężarówki z napędem 4×4 na których zabudowywano różne nadwozia. W mojej kolekcji znalazły się trzy pojazdy przeznaczone dla wojska: jeden skrzyniowy i dwie cysterny do przewozu paliw. Modele są również wykonane przez jedną z rosyjskich firm. Posiadają bardzo dobrze odwzorowane podwozie i kabinę. Nie pominięto nawet takich detali jak wciągarka na przednim zderzaku. Mankamentem są jednak dodatkowe elementy tj. lusterka, wycieraczki szyb czy klamki. Wykonano je z plastiku bardzo marnej jakości. Producent przewidział samodzielne zamontowanie tych elementów. To praktycznie graniczy z cudem. Posiadając elementy z czterech pojazdów udało mi się zaopatrzyć w nie zaledwie jedno auto.
Innym znanym pojazdem w każdej armii Układu Warszawskiego był ZIŁ 131. Samochód o układzie napędowym 6×6 i różnych zabudowach – począwszy od skrzyniowej, poprzez ciągnik siodłowy, radiostację do cysterny. Model tego pojazdu także zdobi moją kolekcję, w dwóch wariantach: skrzyniowy i cysterna. Modele zostały wykonane w firmie TANTAL. Posiadają wiele detali takich jak lusterka zewnętrzne, gaśnice, lampy typu szperacz, osłony przednich reflektorów, wciągarkę na przednim zderzaku. Wersja skrzyniowa zaopatrzona jest nawet w zdejmowana plandekę.
Dobrze znane z parad po placu czerwonym są ciężarówki URAL. Najbardziej chyba popularną jest wyrzutnia rakiet BM21. Firma TANTAL również wykonała taki model. Ponadto w ofercie tego producenta, a co za tym idzie także w mej kolekcji znalazły się odmiany skrzyniowe w układzie napędowym 4×4 i 6×6 i podobnie jak Ziły, Urale są doskonałą kopią oryginału. Dodatkowo producent wyposażył je w ruchome elementy zawieszeń, które pozwalają nawet zasymulować znaczny wykrzyż mostów napędowych.
W kolekcji nie sposób pominąć serii ciężarówek KAMAZ z typoszeregu 4310, które zyskały przydomek AFGAŃSKI. W swoich zbiorach posiadam kilka modyfikacji tych pojazdów i są to przeważnie skrzyniowe odmiany w różnym malowaniu, w wersjach 6×6 z krótką i długa kabiną oraz 4×4. W mojej kolekcji znajduje się również bardzo rzadka cysterna na podwoziu Kamaza 4310. Nadwozie jest ręcznie wykonane przez kolekcjonera z Rosji.
Na koniec chciałbym opisać największa wojskową ciężarówkę. Jest nią ogromny MAZ 7310 z napędem 8×8. Pojazd bez problemu pokonuje nie tylko wysokie wzniesienia ale i przeszkody wodne. Z łatwością na swojej skrzyni ładunkowej może przewieźć dowolny model ZIŁ-a lub KAMAZ-a. Bardzo często na podwoziach MA-Za montowane były wyrzutnie rakiet. Firma ELEKON poprzestała jedynie na zminiaturyzowanej wersji skrzyniowej i lotniskowej straży pożarnej.
Kolekcja wojskowych modeli samochodów produkowanych w CCCP jest dość bogata. Żałuję że nie są osiągalne miniaturki polskich STAR-ów 66, 660 czy 266 w skali 1:43. Również chętnie widziałbym czeskie LIAZ-y , TATRY czy węgierskie RABY.
Marek Kuc