Login

Kultowe felgi Apollo – Skoda 105, 120, Garde, Rapid – renowacja

Uwaga: ze względu na planowaną zmianę formy działalności szczegółowe materiały dotyczące technologii obróbki, szczegóły techniczne, fotografie i rozwiązania będą dostępne wyłącznie na zapytanie pod adresem mailowym: nowakowski-jakub@wp.pl


By wyglądały jak  nowe.

Przez dość długi czas Marek namawiał mnie bym przyjrzał się zagadnieniu renowacji jego felg Apollo od Skody Garde. Sprawa trochę się przeciągała, bo chodziło o opracowanie technologii która pozwoli uzyskać wygląd felg jak najbardziej zbliżony do oryginału. Zarówno pod względem jakości lakieru jak i sposobu obróbki powierzchni aluminiowej.

Dopiero latem tego roku, nota bene po nabyciu kolejnego kompletu felg Apollo do mej Skody S100, przybrałem się porządnie do rozpracowania tematu.

Jak wiadomo felgi aluminiowe Apollo jak i Jupiter były produkowane w angielskich zakładach KN Engineering i przeznaczone były głównie do eksportowych wersji Skód Garde i Rapid. Potem pojawiły się także felgi Mercury, Meteor, Meteor II, Minator. Typową dla lat 70-80 stylistykę, czyli połączenie aluminium i czarnego lakieru możemy także znaleźć u wielu innych producentów z tego okresu m.in. BBS, ATS, Borbet.

[..]

Etap I

Na początku należy usunąć stary lakier. [...]

Po tym etapie widać czy felga nie ma ubytków powierzchni, zalecam też sprawdzenie czy nie jest krzywa – choćby wizualne np. na wyważarce do kół w pobliskim zakładzie wulkanizacyjnym. […] Kontroli trzeba też poddać stalowe wkładki w otworach na szpilki do mocowania kół. Jeśli wkładki są pęknięte lub luźne to należy [...]

Etap II

Czas na lakierowanie [...]

Etap III

Teraz obróbka powierzchni [...]

ETAP IV

Felgę czyścimy sprężonym powietrzem, odtłuszczamy, uważając by na przygotowanych powierzchniach aluminiowych nie zostały odciski palców, smugi itp. i przecieramy ściereczką antystatyczną by usunąć włókna i inne paprochy. Po tych zabiegach nakładamy [...]

Po wyschnięciu mamy felgi o wyglądzie i fakturze powierzchni praktycznie jak oryginały.

Swoistą wisienką na torcie są nowe, aluminiowe kubki osłaniające piasty kół. Owe kubki ulegały szybkiemu uszkodzeniu przy nieostrożnym odkręcaniu śrub koła, dlatego w tej chwili jedyną alternatywą są współcześnie produkowane repliki. Jeśli twoje felgi (Apollo lub Jupiter) nie mają tych elementów – pisz na nowakowski-jakub@wp.plposiadam kilka kompletów na zbyciu (aktualne – ostatnia partia).

Jakub Nowakowski, nowakowski-jakub@wp.pl