Login

STAR 25L N-38 Meblowóz – remont SKOŃCZONY!

W styczniu 2011 w kolekcji naszego kolegi Zbyszka pojawił się bardzo interesujący pojazd. Jest nim prawdopodobnie jedyny na świecie zachowany polski meblowóz STAR 25L N-38.

Przez okres ponad roku auto było wystawiana na portalu aukcyjnym. Samochód choć unikalny nie mógł jednak znaleźć nabywcy. Właściciel powoli zaczął zdawać sobie sprawę, iż jego cena jest zbyt wysoka zaś gabaryty pojazdu są dość duże co też miało wpływ na trudność w odsprzedaży. Póki co kolekcje zabytkowych ciężarówek są w Polsce rzadkością gdyż duże rozmiary utrudniają znalezienie miejsca postoju oraz znacznie komplikują remont pojazdu i zwiększają jego koszt.

Mimo tych trudności Zbyszek podjął decyzję o zakupie meblowozu. Jak już wspomniałem STAR 25L N-38 jest unikalnym modelem. Auta te produkowane były w latach sześćdziesiątych w niedużej liczbie i służyły jako pojazdy transportowe w instytucjach zajmujących się produkcją lub sprzedażą mebli. Do ich przewozu wykorzystywano najczęściej zestaw STAR 25C z naczepą D-40 lub ciężarówki STAR 21, 25 z nadwoziem furgonowym. Obie konstrukcje nie zawsze się sprawdzały – solowe ciężarówki okazywały się zbyt mało pojemne, a zestawy z naczepą sprawiały problemy z manewrowaniem na małych placach. Warto wspomnieć, iż w tamtych czasach meble były transportowane w postaci fabrycznie złożonych segmentów co pochłaniało dużą ilość miejsca.

STAR 25L N-38, czyli pojazd stricte do przewozu mebli, powstał w wyniku umieszczenia nadwozia naczepy D-40 na wydłużonym podwoziu STARA 25L. Przednia cześć nadwozia naczepy została przekształcona na kabinę kierowcy – kabina stylistycznie nie przypominała tych seryjnych ze STARÓW. W bardzo sprytny sposób wygospodarowano miejsce dla pomocników. Pracownicy fizyczni podróżowali nad kierowcą – w górnej przedniej części wbudowano szyby umożliwiające obserwację drogi. Za ścianą działową mieściła się sporych rozmiarów ładownia. Ściany były tapicerowane tkaniną, pod którą umieszczono płyty z trawy morskiej. Takie rozwiązanie miało chronić meble przed uszkodzeniami transportowymi.

Zakupiony pojazd posiada ciekawą historię. Od nowości służył w PSS SPOŁEM w Gorzowie Wielkopolskim. Zgodnie z fabrycznym przeznaczeniem przewoził meble. Auto miało jednego kierowcę – szofer bardzo dbał o swój wóz. W latach osiemdziesiątych do Gorzowa przybyła delegacja z fabryki w Starachowicach gdyż okazało się, że wspomniany STAR 25L N-38 jest ostatnim autem tego typu eksploatowanym w naszym kraju. Kierowca otrzymał nagrodę za dbałość o środek transportu.

Po kilku latach zarząd firmy wysłał szofera na emeryturę, a wraz z nim sędziwy meblowóz. Jako odprawę emerytalną postanowiono podarować auto kierowcy. Ten przyjął prezent i zaparkował go na swojej posesji gdzie wóz pełnił rolę przydomowego magazynu.

Po śmierci starszego pana auto sprzedano. Nowy właściciel również urządził sobie w nim składzik. Po jakimś czasie postanowił jednak meblowóz sprzedać.

Dobrze stało się, iż użytkownik zdawał sobie sprawę z unikalności pojazdu. Po kilku nieudanych próbach sprzedaży nie oddał STARA na złom i sprzedawał go do skutku.

Transakcja miała miejsce 19 stycznia 2011 roku. Auto zostało zabrane z przeciwnego krańca Polski. Transport był bardzo widowiskowy. Do przewozu meblowozu użyto Jelcza Ogórka w wersji holownik zespolonego z przyczepą platformową Zremb – niecodzienny zespół wprawiał w zdumienie wielu kierowców.

Prawdopodobnie w tym roku rozpocznie się remont meblowozu. Obecnie poszukiwane są zdjęcia, dokumentujące przedstawiające oryginalne malowanie tego typu pojazdów. W związku z powyższym prosimy o kontakt osoby, które posiadają jakiekolwiek informacje pomocne przy renowacji STAR-a 25L N-38. Trzymamy też kciuki by wóz już niedługo był ozdobą dużej kolekcji ciężarówek Zbyszka

Rozpoczyna się remont Meblowozu…

 

Od dłuższego czasu nie pisałem nic o Meblowozie, o postępie prac renowacyjnych, nie zamieszczałem też kolejnych zdjęć. Byłem naciskany przez naszych czytelników ale twardo milczałem jak grób. Wyczekiwałem efektu końcowego. Od dwóch miesięcy poczciwy Star czekał na wymalowanie epokowych napisów na bocznych i tylnych ścianach.

Teraz auto już jeździ i wygląda naprawdę imponująco. Gdy patrzę na efekt końcowy i przypominam sobie stan wyjściowy to oczom nie wierzę. Właścicielowi i jego pracownikom należy pogratulować determinacji i profesjonalizmu. Odbudowali zupełnie od podstaw jedyny na świecie zachowany pojazd tego typu.

Ciężarówka została wyremontowana kompleksowo. Oprócz odbudowy nadwozia odtworzono tapicerkę oraz naprawiono mechanikę. Podczas remontu zapadła decyzja o wymianie silnika. Pod maską zainstalowano diesla stosowanego w Starze 27 /28. Nie zapomniano też o przedziale dla tragarzy – na górze znajduje się dwuosobowa ławka z oparciem.

Remont Stara jest świadectwem, że nawet z samochodu w opłakanym stanie można zrobić prawdziwą perełkę.

                                                        Marek Kuc   marek_oldauto@wp.pl

Stan pojazdu po zakończniu remontu został uwieczniony przez naszego doskonałego fotografa – Macieja Nowakowskiego, zapraszamy do oglądania!

Widok ogólny wozu..

…oraz detale.