Login

San H-01A i Autosan A-9 w Sanoku

W ostatnich latach widoczny jest w naszym kraju wzrost popularności samochodów zabytkowych. Swoje kolekcje tworzą zarówno osoby prywatne jak i firmy, wykorzystujące je jako nośniki reklam.

W 2011 roku samochody zabytkowe zostały zakupione także przez fabrykę z branży samochodowej – Autosan. Firma chce w ten sposób podkreślić swoje wieloletnie tradycje w produkcji autobusów, a motorem napędowym jest zbliżający się jubileusz 180-o lecia istnienia wytwórni z Sanoka.

Przedstawiciele fabryki dzięki pomocy miłośników zabytkowej komunikacji dotarli do zachowanych dwóch autobusów własnej produkcji. Pierwszym z nich był San H-01A z roku 1959 oraz Autosan H-9 z 1977roku. Oba autobusy nim „odeszły na emeryturę”, wykorzystywane były przez kluby sportowe. San woził zawodników Klubu Sportowego Borowiak, a Autosan sportowców z Victorii.

Oba pojazdy wymagają generalnego remontu, znak czasu pozostawił na nich ślad. San H-01 zakupiony został w bardzo złym stanie. Jest to biały kruk, więc sukcesem było odnalezienie i zakup tego pojazdu bez względu na jego kondycję. Specjaliści z Sanoka zmuszeni byli przeprowadzić całkowitą odbudowę pojazdu. Samonośne nadwozie tego autobusu było bardzo podatne na uszkodzenia wynikające z przewozów zbyt dużej ilości pasażerów. To wszystko utrudniło prace remontowe. Nadwozie Sana zatem zostało wybudowane praktycznie od początku. Wymieniono elementy konstrukcji nośnej nadwozia i wszystkie blachy poszycia. Zamontowano odrestaurowane zawieszenie, skrzynię biegów i silnik.

Autobus został pomalowany w dość nietypowe dla tego modelu barwy -wybrano schemat malowania przeznaczony dla wozów przeznaczonych na eksport. Na białym tle umieszczono ciemnoniebieska figurę o nieregularnych kształtach. Obecnie nadwozie jest już gotowe do montażu szyb i wyposażenia wnętrza. Konieczne będzie także uszycie nowej tapicerki siedzeń i montaż nowego poszycia wewnętrznego.

Młodszy Autosan H-9 przetrwał w zdecydowanie lepszym stanie. Tu konstrukcja nie została naruszona. Zabytkowy H-9 jest mocno spokrewniony ze swoimi następcami, których odbudowy są obecnie regularnie przeprowadzane w Sanoku. Wystarczyła wymiana zużytych elementów poszycia zewnętrznego i całkowite lakierowanie pojazdu. Gruntownemu przeglądowi została poddana też jednostka napędowa zawieszenie.

Autobus został już zapodkładowany, niebawem pojawi się ostateczna barwa. Tempo prac renowacyjnych jest godne pochwały. Zapowiada się na to, że oba oldtimery będą gotowe na jubileusz fabryki.

Życzymy pracownikom Autosanu owocnej pracy i sukcesów w odbudowie zabytkowych autobusów.

                                                                                                    Marek Kuc 

 

Do napisania artykułu posłużył tekst pochodzący ze strony internetowej

 www.autosan.eu

Zapraszamy do obejrzenia relacji z odbudowy na stronie

http://www.autosan.pl/blog/