Login

Skoda S100 1976r. – Marek Kuc

OKOLICZNOŚCI ZAKUPU I HISTORIA EGZEMPLARZA : W posiadanie tego samochodu wszedłem w zasadzie niespodziewanie. Od dłuższego czasu rozważałem zakup Skody 1000MB. Niestety w okolicy Białegostoku nie udało mi się natrafić na auto tego typu w dobrym stanie. Pewnego dnia wyjeżdżając z Białegostoku dostrzegłem stojącą na podwórzu, w pobliżu szosy, Skodę S-100 w kolorze bananowym. Tego samego dnia otrzymałem także informację o tym aucie od kolegi. Nie czekaliśmy długo. Wieczorem wybraliśmy się na oględziny Skódki. Aby wzbudzić sympatię właściciela pojechaliśmy żółtą Skodą S-100 Kuby. Weszliśmy na podwórko gdzie stał obiekt naszych zainteresowań. Właściciel zezwolił nam na oględziny pojazdu. Samochód miał mały przebieg niewiele ponad 52tyś km. Pod warstwą kurzu krył się całkiem ładny lakier. We wnętrzu też było przyjemnie lecz trochę brudno. Skoda bardzo mi się spodobała. Nie okazując tego faktu spytałem o cenę. Panowie pijący wódeczkę przerwali rozmowę i ….. po chwili namysłu padła odpowiedź: 8 tysięcy!!!. No nie, to jest nie do przyjęcia. Podjąłem próbę negocjacji. Właściciel auta okazał się być dość wybuchową osobą. Opuściliśmy posesję i odjechaliśmy z niczym. Następnego dnia Kuba opowiedział swemu ojcu całą historię. Pan Krzysztof zaoferował mi swą pomoc w negocjacji ceny samochodu. Kilkutygodniowe przygotowania zakończyły się sukcesem. Po trzech godzinach trudnych rozmów (podczas których sprzedający co chwilę wychodził do stodoły lub obory albo klął na czym świat stoi mówiąc że nie sprzeda) stałem się właścicielem eleganckiej bananowej “setki”, za rozsądne pieniądze. Dwa dni trwało czyszczenie samochodu. Duży stopień zapuszczenia wnętrza wymagał wielu godzin pracy by śliczna tapicerka zyskała dawny blask. Po dokonaniu wymian oleju, świec i przeprowadzeniu ogólnego przeglądu i regulacji samochód wyjechał na ulice by zachwycać swym wyglądem przechodniów i innych kierowców. Najbardziej odległa trasa pokonana przez Skodę to Białystok – Lublin – Białystok. Można powiedzieć że auto pokonało ten dystans bezawaryjnie po za drobnym defektem, który miał miejsce tuż po starcie na Rajdzie Lubelskim. Usterka okazała się banalna- zsunął się przewód paliwowy z pompy. Cała naprawa trwała dwie minuty ale emocje jakie towarzyszyły temu były wielkie gdyż auto nagle przestało jechać. Samochód uczestniczył również w kilku rajdach na Podlasiu oraz dotarł do Kowna.

HISTORIA MODELU: Skoda 100 była bezpośrednim następcą modelu 1000MB. Setka produkowana była w fabryce Mlada Boleslav w latach 1969- 1977. Skoda S 100 wykonana została w ilości 602 020 egzemplarzy. Auto zyskało popularność nie tylko w Czechosłowacji ale i za granicą. S100 była bezpośrednią następczynią modelu 1000MB, którego linia pod koniec lat 6—tych była już nie modna. Wejście do produkcji nowego modelu było związane nie tyle z chęcią „odmłodzenia” samochodu, a z koniecznością zastąpienia wypracowanych tłoczni do produkcji modelu 1000MB. Generalnie zachowano cały układ podwoziowo jezdny z poprzedniczki, zaś zmiany wprowadzono w kształcie karoserii i wykończeniu wnętrza. Auto miło dość archaiczną konstrukcję z silnikiem z tyłu lecz mimo to znajdowało wielu nabywców również w zachodniej Europie. Skoda S100 doczekała się kilku odmian pochodnych. Wytwarzano sedany w różnych wersjach wyposażenia „L” i „ LS” oraz wariant z mocniejszym silnikiem 1100 ccm. Najbardziej poszukiwana wśród kolekcjonerów jest prześliczne dwudrzwiowe coupe oznaczone symbolem 110R.

W 1976 roku zaprezentowano następcę modelu S100. Była to również tylnosilnikowa mocno spokrewniona mechanicznie SKODA 105. Mimo szeroko zakrojonych prac nad samochodem z silnikiem z przodu zdecydowano się na tańszy we wdrożeniu do produkcji samochód z jednostką napędową umieszczoną z tyłu.

Warto tu wspomnieć o kilku cechach wyjątkowych tego modelu

1. Auto nie posiada w tylnych drzwiach opuszczanych szyb.

2. Podobnie jak poprzedniczka 100-tka ma spory schowek za oparciami tylnych siedzeń.

DANE TECHNICZNE:

Nadwozie : samonośne, cztero drzwiowe, limuzyna.

Wymiary: Dł. 4155mm, szer. 1620mm, wys. 1380mm

Silnik: 4-o cylindrowy, 4-o suwowy, umieszczony wzdłużnie z tyłu chłodzony cieczą

Poj. Skokowa: 988ccm

Moc silnika: 42KM

Skrzynia Biegów: 4-o biegowa + wsteczny

Prędkość maksymalna: 120 km/h

Masa: 855kg