Login

Tatra 603 1973 – silnik V8, renowacja

Silnik Tatra 603, renowacja.

Silnik w nieznanej kondycji, wał się obraca. Z zewnątrz – nawet niespecjalnie brudny. Silnik o ciekawej konstrukcji, chłodzony powietrzem, wszystkie cylindry wraz z głowicami – oddzielne. Jest tu kilka ciekawostek technicznych wynikających ze sposobu chłodzenia. W prawej osłonie silnika jest czujnik ciśnienia powietrza chłodzącego – w przypadku zerwania paska klinowego zapala się kontrolka na desce rozdzielczej. Na obu kolektorach wydechowych są żeliwne przekładki z łapaczami spalin – część spalin jest kierowana do kolektora ssącego. A właściwie do żeliwnej dokładki – tak jest realizowany podgrzew kolektora w zimne dni.

Najpierw demontaż silnika i pierwsze mycia aby zweryfikować stan podstawowych podzespołów. Mimo niezbyt skomplikowanej konstrukcji rozebranie jest czasochłonne ze względu na pozapiekane śruby jak samą ilość elementów związaną z ośmiocylindrową konstrukcją.

Wstępne pomiary pokazały, że ktoś już robił szlif cylindrów na I nadwymiar. Luz pomiędzy tłokiem a cylindrem jest jeszcze akceptowalny, ale luzy na zamkach pierścieni są olbrzymie. Zawory częściowo uszkodzone, ponadpalane. Największą zmorą tego silnika jest wszechobecne zaolejenie, przy czym jest to olej który się już zapiekł i jest bardzo trudny do usunięcia. Niektóre elementy mają bardzo małe otwory smarujące lub odpływowe (np, popychacze zaworowe i laski popychaczy)  – i wszystkie są pozapychane spalonym olejem. Wszystkie te otwory trzeba podczas mycia umiejętnie przetykać i przedmuchiwać. Rozważam też opcję sodowania wielu elementów aluminiowych, bo mycie w ropie i benzynie nie przynosi odpowiedniego skutku.

Dodatkowo po zdjęciu misy olejowej okazało się, że jej dno jest wypełnione, na gładko, szlamem olejowym. Jest to szlam z pyłem stalowym, żeliwnym lub aluminiowym.  Podobnie jest z dużym kołem rozrządu które ma wewnątrz miniodrzutnik oleju – wszytko zapchane pyłem. Być może silnik miał już kiedyś jakąś przygodę, może był przytarty, być może zostały tylko wymienione tłoki a blok nie był czyszczony…. nie wiem. Wiem natomiast, że obie chłodnice oleju trzeba by wymienić bo one też, de facto, pełnią rolę osadników i wewnątrz pewnie wyglądają jak misa olejowa. Wskazuje na to także ich waga.

I w tym miejscu renowacja została zakończona z powodu zmiany planów Inwestora. Silnik został oddany w częściach, elementy które były poddane renowacji zostały odpowiednio zabezpieczone.