Login

Skoda 105S 1983r. – Marek Kuc

OKOLICZNOŚCI ZAKUPU I HISTORIA EGZEMPLARZA: Zakup SKODY 105 był od dawna zaplanowany. Bo jak można założyć wizję kolekcjonowania samochodów tej czeskiej fabryki z pominięciem auta które na długie lata zagościło w programie produkcyjnym i jest następcą S-100 którą już posiadam od paru lat.

Do zakup podszedłem bardzo spokojnie. W planie był zakup egzemplarza nie wymagającego kosztownych napraw blacharskich, w dobrym stanie mechanicznym, najlepiej od pierwszego właściciela. Traf chciał ze takie auto nabył wcześniej kolega Piotrek. Bardzo spodobał mi się ten egzemplarz. Ponieważ Piotrek postanowił wprowadzić pewne zmiany w swojej kolekcji (Skoda przegrała konkurencję z Wartburgami, Syreną i Polonezem) – pod koniec 2008 roku nagle stałem się właścicielem jasnoczerwonej Skody 105. Auto spełniało większość postawionych założeń. Blacharka jest OK., silnik jest w bardzo dobrej kondycji ( przebieg zaledwie 70.000km). Gorzej było ze sprzęgłem. Eksploatację należało zacząć od wizyty w warsztacie pana Janka gdzie Skoda dostała nową tarczę sprzęgła i została poddana regulacji silnika. Jeśli chodzi o pochodzenie samochodu to posiada dość burzliwą przeszłość. Pierwszym właścicielem był dyrektor jednej z ważniejszych fabryk w Białymstoku, który dbał o swoja Skódkę i serwisował ja regularnie. Po wielu latach jazd czeskim cudem techniki postanowił zainwestować w coś bardziej nowoczesnego. SKODA została sprzedana do firmy zajmującej skupowaniem i złomowaniem starych pojazdów lecz na szczęście nie trafiła do huty – została sprzedana serdecznemu koledze złomiarza jako samochód zabytkowy. Nowy właściciel okazał się umiarkowanym miłośnikiem dawnej motoryzacji. SKODA wystartowała w jednym rajdzie i została została sprzedana koledze Piotrkowi. Tu również miała spokojne życie. Następnie „sto piątka” trafiła do mnie.

HISTORIA MODELU: Skoda 105 była bezpośrednią następczynią modelu S-100. dokonano tu wielu zmian stylistycznych oraz kilku korekt technicznych. Min. przeniesiono chłodnicę silnika do przodu co przyniosło pozytywny wpływ na prowadzenie samochodu. Pierwsze egzemplarze opuściły taśmę fabryczną w 1976 roku. Produkcja ruszyła pełna parą rok później. Model z mojej kolekcji jest wersją zmodernizowaną w 1980 roku. Z zauważalnych gołym okiem cech ma mniejsze 13” koła z plastikowymi czarnymi deklami w miejsce chromowanych, oraz inne wykończenie niektórych elementów tapicerskich we wnętrz. Kolejne zmiany zostały przeprowadzone w drugiej połowie1983 roku. Wtedy to zmieniono przednią i tylną ścianę. Z przodu pojawiły się duże prostokątne lampy oraz kierunkowskazy umieszczone na krawędziach bocznych na wysokości lamp przednich. Z tyłu zastosowano zespolone lampy z modelu GARDE.

Patrząc na linię nadwozia SKODY można zauważyć akcenty stylistyczne typowe dla włoskich nadwozi. Nic dziwnego. Znane włoskie pracownie stylistyczne pracowały nad następczynią modelu S-100. W prototypach silnik umieszczono z przodu czyniąc auto bardziej funkcjonalnym. Jednak Czesi podjęli produkcje bardziej archaicznej konstrukcji z jednostką umieszczoną z tyłu. Takie rozwiązanie ograniczało walory użytkowe samochodu. W późniejszych latach kilkukrotnie próbowano opracować konstrukcję z silnikiem umieszczonym z przodu. Nie weszły one jednak do seryjnej produkcji.

W okresie produkcji 105- S powstało wiele interesujących prototypów. Oprócz wspomnianych przednio silnikowych najbardziej zaawansowaną konstrukcją była wersja transportowa. Ponadto tworzono wersje rajdowe dla fabrycznego teamu SKODY.

Samochód bardzo mocno zapisał się w krajobraz czechosłowackich dróg . Był również hitem eksportowym. Podbił rynek niemiecki, holenderski belgijski i angielski. Duże ilości SKÓD 105 i pochodnych trafiały do Polski. Był to samochód najczęściej przydzielany dyrektorom jak również sprzedawany w tzw. eksporcie wewnętrznym czyli za dolary. Samochód był bardzo ceniony za przyzwoity komfort podróżowania oraz stosunkowo niewielkie zużycie paliwa. Auto cechowała dobra jakość wykonania i niewielka usterkowość.

Warto tu wspomnieć o kilku cechach wyjątkowych tego modelu.

  1. Samochód posiada silnik z tyłu zaś chłodnicę z przodu co skutkuje tym że układ chłodniczy ma pojemność aż 12 litrów.

  2. Pokrywa umieszczonego z przodu bagażnika otwiera się na bok. Po otwarciu SKODA wygląda jak żaglówka z postawionym żaglem. W związku z otwieraniem maski na lewa stronę cięgno jej podnoszenia umieszczone jest po stronie pasażera co skutecznie utrudnia otwieranie bagażnika.

  3. Podobnie jak poprzedniczka 105-tka ma spory schowek za oparciami tylnych

siedzeń.

DANE TECHNICZNE:

Nadwozie : samonośne, czterodrzwiowe, limuzyna.

Wymiary: Dł. 4160mm, szer. 1595mm, wys. 1400mm

Silnik: 4-o cylindrowy, 4-o suwowy, umieszczony wzdłużnie z tyłu chłodzony cieczą

Poj. Skokowa: 1046ccm

Moc silnika: 46 KM / 33,1Kw

Skrzynia Biegów: 4-o biegowa + wsteczny

Prędkość maksymalna: 130 km/h

Masa: 855kg